Etter lanseringen den 30.oktober hadde vi 48 timer med vanvittig stor pågang, utrolig gøy å se hvor engasjerte og gira dere er! Dette på tross av et stort hinder som heter TestFlight. (Note to self - hopp over dette hinderet neste gang😜) Siden har det vært en jevn økning med testbrukere, men vi er der nå hvor vi trenger flere som vil bli en av oss👍

Noen vil påstå at vi diskriminerer på postnummer, som i dette tilfelle faktisk stemmer😤 Det er fordi det kun er postnummer hvor Glitre Energi Nett er nettleverandør som har kommet igjennom nåløyet📍 Dette er jo ikke ønskelig for noen, ikke dere og ikke oss. Vi vil selvfølgelig at alle skal kunne være med fra dag én💪 Helt uavhengig av postnummer og nettleverandør. Aller helst skulle vi sett at HAN-porten var åpen for alle.

Vår plan hele veien har vært å bruke Enova kortet for alt det er verdt, for å få åpnet porten til våre testbrukere. Men av de nettleverandørene vi har vært i kontakt med, er tilbakemeldingen at de rett og slett ikke er klare til å åpne porten ved forespørsel. Av ulike årsaker som oppdatering av firmware og utvikling av funksjonalitet på sine sider for å nevne noen. Vi har forsøkt å få til noe med Hafslund og Skagerak, men uten suksess. Og svarene tyder på at det først blir mulig januar 2019😢

For alle som har kommet igjennom nåløyet, er status at vi har oversendt liste over porter vi ønsker åpnet til nettselskapet. Det involverer en manuell jobb for nettselskapet å få åpnet, vi har ikke fått noen ordentlig estimat enda. Men vi har en plan, til mandag setter vi i gang med flere aksjoner og tiltak for å få fortgang på denne prosessen. Det kan være invasjon av deres kontorer, koffeinstopp og strenge do-rutiner. Dette gjenstår å se..

Konklusjonen er at det ikke er bare bare å være tidlig ute med ny teknologi i Norge, ikke utvikle den heller. Men du verden så gøy det skal bli når ting går vår vei😎

Fakta om HAN-porten i de nye strømmålerne:

Alle de ny strømmålerne er utstyrt med en fysisk utgang kalt HAN-porten (Home Area Network). Gjennom å koble seg til HAN-porten, vil du få tilgang til informasjon om ditt eget strømforbruk.

HAN-porten vil være stengt når den nye måleren installeres, og den vil bare åpnes når du som kunde ber om det.

Hvert enkelt nettselskap må selv vurdere når de er klare til å åpne HAN-porten for sine kunder. Etter 1. januar må nettselskapene åpne HAN-porten på forespørsel.

NVE har oppfordret nettselskapene til å åpne HAN-porten på forespørsel allerede nå, forutsatt at alle følger NEKs (Norsk Elektroteknisk Komite) anbefalinger om felles løsning for HAN-teknologi og personvern.

Du må selv kjøpe utstyr for å koble deg til HAN-porten.

Kilde: NVE